Topmenu

En gründerhistorie fra de dype skoger

Amokabel er et privateid, skandinavisk konsern med tre selskaper som produserer ulike typer ledninger, kabler og forbrukerpakkede produkter. Bak konsernet, som har lykkes med å bli markedsledende innen sine segmenter, finnes det en spennende og imponerende gründerhistorie. Vi har fått den ene av de to hovedpersonene, Jan Blad, til å fortelle oss om det de har bygget opp i Alstermo, et lite svensk bygdesamfunn langt inne i skogen.

– Jeg begynte som elektriker på en privateid kabelfabrikk i 1977, mens barndomskameraten min Erland Erlandsson begynte som maskinoperatør året etter. I 1979 ble fabrikken kjøpt opp av Nexans – som het Alcatel den gangen. I desember 1991 kom nedleggingsvedtaket fra Paris. De la ned fabrikken vi jobbet på i Alstermo, og flyttet maskiner og produksjon til Grimsås, forteller Jan Blad.

Blad hadde allerede slutten i stillingen som plassjef i 1989. Han var lei av å jobbe i et stort selskap der han opplevde at fokuset var på maskinutnyttelse – og alt annet enn kundetilfredshet.

– På den tiden hadde vi ikke en eneste kunde som var fornøyde. Alle var sinte; de fikk produktene for sent, og det kunne være feil på dem. Det kom av at fabrikken hadde fullt belegg. Vi kjørte 24 timer i døgnet, syv dager i uken. Råmaterialet ble levert i siste liten. Om lastebilen med leveransen punkterte, stoppet fabrikken. Det var ganske horribelt, minnes han.

Men Erland Erlandsson jobbet videre. Nyttårsaften 1991 satt de to kameratene i badstuen. Da bestemte de seg for å gjøre et nytt forsøk på å produsere kabel i Alstermo, men på en litt annen måte.

– 100 % fokus på kundetilfredshet. Vi hadde jo fordelen av å kunne velge fritt hvilke produkter vi skulle produsere. Det var flere som hadde prøvd å starte kabelfabrikk på 80-tallet, men ingen klarte mer enn ett år.

– Å starte kabelproduksjon er svært kapitalintensivt. Det er ekstremt dyre maskiner, kostbare materialer, og du må normalt låne mye penger. Men fremfor alt må du ha et stort volum fra begynnelsen av, forklarer Blad.

Han illustrerer poenget med en historie fra Finland. Man hadde jobbet et år med å etablere og få godkjent en ny kabelfabrikk, men i det man var klare til å starte produksjonen sendt på høsten, ringte konkurrenten til alle sine grossister og kunder med følgende budskap: Om dere fortsetter å kjøpe av oss, får dere fem prosent bonus på alt dere har kjøpt hele året.

– Tror du det var noen som kjøpte kabel av den nye fabrikken i Finland? De kom aldri i gang. Men dette visste Erland og jeg om. Så første prioritet var å produsere kabel som ingen andre i Sverige laget. Vi begynte å lage de kablene som ble importert, og på den måten tråkket vi ikke noen av de store på tærne. Vi fikk være i fred.

Jan Blad og Erland Erlansson.

Jan Blad og Erland Erlandsson

No comments yet.

Legg igjen en kommentar

Laget med Wordpress av Sigrun Norhagen