Topmenu

Ferge på batteri

Verdens første batteridrevne ferge er snart klar for norske fjorder. Denne miljøvennlige og kostnadseffektive måten å bygge ferger på er fremtidens transportløsning til sjøs.

Siemens har i samarbeid med Fjellstrand verft og Norled-rederiet, utviklet verdens første batteridrevne ferge som skal krysse Norges lengste fjord, Sognefjorden, fra januar 2015. I tillegg til å spare Norled, som vil drifte fergestrekningen, for millioner i dieselomkostninger, vil også miljøet bli spart for 1 million liter diesel i året. Dette er derfor en vinn-vinn-situasjon for både forretningsliv og miljø, og Siemens er en pådriver og pionér for å finne løsninger som gjør at disse interessene sammenfaller. Den første bil- og passasjerfergen har plass til 120 biler og 360 passasjerer og vil gå i rute mellom Lavik og Oppedal, en overfart på omlag 20 minutter.

–Vi har utviklet en relativt enkel løsning på noe mange har sett på som en teknologisk utfordring. Med denne løsningen sparer vi kostnader til en relativt dyr utbygging av elektrisk infrastruktur. Vi er stolte av å ha løst denne nøtten, og det har vært kjempe spennende å jobbe med. Vi tror dette åpner mulighetene for flere slike ferger både i Norge og internasjonalt, sier Odd Moen, prosjektleder i Siemens Marine & Shipbuilding.

Selv om prosjektet har vært en suksess har det ikke vært uten utfordringer og prøvelser underveis. –For det første måtte man sørge for nok elektrisk kraft i batteriene om bord i båten og integrasjonen i det elektriske fremdriftsanlegget. Samtidig var det behov for hurtiglading i land for å fylle opp batteriene den korte tiden som fergen ligger ved kai. Dessuten er det elektriske nettet ikke normalt dimensjonert for slik hurtiglading i utkantstrøk. Løsningen ble tre batteripakker. En ombord i båten, og en på hvert fergeleie. Batteripakkene i land lades kontinuerlig og tappes raskt over i batteriene i båten når den ligger ved land. Dermed sikrer vi en bedre utnyttelse av det eksisterende høyspentnettet.

Fakta:
Batteripakken ombord benytter de nye litium-ione-batteriene som kan vise til en energitetthet på omlag 100Wh/kg, mens de tradisjonelle blybatteriene har en energitetthet på 24Wh/kg. Fergen vil bare bruke 200 kW/h per tur. Det tilsvarer bare fire dagers strømforbruk i en vanlig norsk husholdning. En elektrisk ferge vil bruke omlag 2 millioner kW/h i året, mens en vanlig ferge som går på diesel vil bruke 1 million diesel i året. Ved å bruke elektrisitet reduserer man altså «drivstoffkostnadene» med 80 prosent.

Den første bil- og passasjerfergen har plass til 120 biler og 360 passasjerer og vil gå i rute mellom Lavik og Oppedal, foto: Norled.

Den første bil- og passasjerfergen har plass til 120 biler og 360 passasjerer og vil gå i rute mellom Lavik og Oppedal, foto: Norled.

5 Responses to Ferge på batteri

  1. Kjell 3 januar, 2014 at 14:03 #

    Det er uheldih når en fagside som denne blander sammen kW/h og kWh. Det første kan beskrive energiaksellerasjon, det andre energimengde.

  2. Tor Bergersen 17 januar, 2014 at 10:17 #

    Beklager her gikk det litt fort. Det riktige skal være kWh.

    Red

  3. Mathias Håndlykken 29 oktober, 2014 at 10:35 #

    Det koster betydelig å måtte 3-doble batterikostnandene ( to pakker på land og en på ferja). Batteriene er svært kostbare. Det skulle være morsomt å se regnestykket ang valgt løsning mot det å ha litt lenger liggetid for lading ( kostnad av fartøy og mannskap). samt virkningen av hurtigladingen mhp levetid på batteriene, og vurdert mot kostanden med å ha en lader som går direkte på 22kV-høyspenten (smart 3-fase høyspent-kontakt som kopler seg til automatisk når en legger seg til lemmen) ?

    Ellers er det åpenbart at på litt sikt vil alle ferjene være elektriske. Norge burde være pionerer på dette.

  4. Daniel Nebdal 14 mars, 2015 at 18:20 #

    Merk at de ikke sier hva slags batterier det er på land – det er bare de ombord som eksplisitt er LiPo. De på ferjeleiet kan jo godt være blybatterier.

  5. Mathias Håndlykken 7 april, 2015 at 21:39 #

    Ja, en kunne nok bruke noe billigere batterier på land,- men blybatterier er ikke veldig godt egnet tror jeg. De liker ikke hyppige, dype utladinger. Stasjonær-bly-batterier( for hyttebruk solceller etc) må brukes, og de er ekstra tunge/dyre og kapasiteten senkes ekstra ved hurtig lading/utlading (Peukert’s lov -se i Wikipedia) . Det blir også betydelig varmetap ved hurtig lading utlading. I tillegg kommmer eldningen pr utladings-cycle. Hadde en gang en av disse elektriske Ola-bilene med blybatteri som ble laget i Oslo… batteriet ble sterkt svekket etter et par år.
    Tror en hadde kommet bedre ut med en vanntank oppe i lia og en pumpe/turbin på hver side av ferjeleiet.
    Vi burde i Norge satse sterkt på utvikling/produksjon av batterier til marin framdrift.
    ( Jeg ville brukt > 10 milliarder nok pr år i 20 år,- dette er nøkkelpunktet for marin dominans i et 50-års-perspektiv)

Legg igjen en kommentar

Laget med Wordpress av Sigrun Norhagen