Topmenu

Messe for bransjen

For tredje gang arrangeres REN metodedager på Drammen travbane i begynnelsen av juni. Dette er et arrangement for nettselskaper og entreprenører som ønsker å gi sine ansatte informasjon om det siste innen bygging og vedlikehold av nettet. Samtidig er det en sosial sammenkomst, der man kan styrke fellesskapet og bygge nettverk innen egen bransje.

Første dag deles de inn i grupper, som besøker seks stasjoner med ulike temaer. Dette gir gode muligheter for å kunne studere alle detaljer ved de forskjellige metodene og verktøyene som benyttes i bransjen. Andre dag går man fritt, og kan oppsøke de utstillinger og fremvisninger man ønsker.

– Det tror jeg de som sender folk hit, er glade for. At de blir godt ivaretatt og får bred kunnskap. De er ikke bare på tur, men må gjennom et faglig program. Det er viktig, for det koster jo en del for kundene å sende de ansatte hit.

Metodedagene arrangeres annethvert år. Forrige gang var rundt 90 % av norske nettselskaper representert:

– Det er vi fornøyde med, sammen med tilbakemeldingene vi fikk. Alle er takknemlige fordi vi har funnet på å gjøre dette, for bransjen trenger det. Dette er ikke en vanlig messe. Her får de ny og praktisk kunnskap som har relevans for arbeidshverdagen: krav, produkter, utførelse og løsninger. Det blir annerledes å få presentert bransjemateriell på denne måten enn på en tradisjonell messe, sier prosjektleder Odd Larsen.

Økonomi er ikke hovedmotivasjonen bak arrangementet:

– Vi har fått et oppdrag fra bransjen. Derfor har vi mye fag og metoder, men også en bransjefest. Folk gleder seg til å møte kolleger, ha det gøy og bli bedre kjent. Dette må for eksempel være gull verdt for firmaer som slår seg sammen. En unik mulighet både faglig og sosialt, sier prosjektlederen.

På bransjefesten hylles de som har tilført mest til bransjen de siste to årene. De kårer også en norgesmester innen relevante praktiske og teoretiske øvelser. Siden arrangementet holdes på travbanen, har de laget en tradisjon med travløp mellom leverandørene. Vinneren får både krans og pokal. Alex Rosén er konferansier på årets Metodedager.

For to år siden var det 90 utstillere, mens det i år blir nærmere 110.

– Flere vil vi ikke ha. Det viktigste er kvaliteten, ikke å ha flest mulig. Det skal være relevante utstillere, og bransjen skal være tjent med det. Vi drar ikke opp antallet av økonomiske årsaker. Følelsen av kvalitet, av at kundene er fornøyde, er det viktigste. De må ønske å komme tilbake, sier Odd Larsen.

– Vi har en komite som består av folk fra ulike nettselskaper, som former dette på forhånd. Vi lager programmet sammen med en gruppe av utstillerne og nettselskaper. Noen er veldig hjelpsomme og flinke. Det trenger vi, for vi driver jo ikke med dette til daglig, og har begrenset kapasitet, sier Larsen.

Han forteller at interessen for årets arrangement er stor. Allerede før jul begynner ivrige deltakere å ringe. Pågangen fra utstillere er også upåklagelig. Alle dobbeltrom på hoteller i Drammen er fylt opp.

– Da bor de gjerne to og to for å få være med. Mange av disse er ikke så ofte på tur. Sist fordelte vi 30 stykker på tre saler. Det er en sosial happening. Selv bor jeg i camping-hytte, sier Odd Larsen entusiastisk.

– Konseptet vårt er spesielt ved at programmet er spikret akkurat for menneskene i denne bransjen! De får bruke tiden utelukkende på temaer som angår dem. Vi presenterer utstyret i sitt rette element. Det er ingen innendørs messer som har muligheten til å grave, kjøre terrenggående biler, fly helikopter eller drive med kjerneboring. Derfor er vi ikke direkte konkurrenter med andre arrangementer i Norge, forklarer prosjektlederen.

Han lover at REN Metodedager er kommet for å bli:

– Ja, så lenge bransjen vil ha det, skal vi lage det. Men vi er fortsatt avhengige av at de stiller opp og bidrar. Vi vil forsøke å bli bedre år for år, men vi holder beina på bakken. Kundene får komme med innspill, og nettselskapene som investerer i å sende folk, får si hva de ønsker. Så fortsetter vi å sy sammen programmet ut fra dette, avslutter Odd Larsen.

Metodedagene arrangeres annethvert år. Forrige gang var rundt 90 % av norske nettselskaper representert, sier prosjektleder Odd Larsen.

Metodedagene arrangeres annethvert år. Forrige gang var rundt 90 % av norske nettselskaper representert, sier prosjektleder Odd Larsen.

No comments yet.

Legg igjen en kommentar

Laget med Wordpress av Sigrun Norhagen