Topmenu

Stansefabrikken med suksess i Litauen

Tedd Raymond Karlsen har lang fartstid i Stansefabrikken, og har vært med gjennom de store omveltningene selskapet har vært gjennom. I dag er han Verktøy- og Produksjons-Tekniker, og er den rette mannen til å gi oss et innblikk i produksjonen av en lang rekke deler og produkter.

Karlsens karriere i Stansefabrikken begynte da har som 17-åring banket på døren til daværende administrerende direktør, Magne Vidar Skorstad, i Lillesand.

– På begynnelsen av 2000-tallet begynte Stansefabrikken å se etter et annet produksjonssted på grunn av kostnadsnivået i Norge, og endte opp her i Ukmerge. Den første fabrikken her ble startet i 2003, og siden har alt vært en suksess. I 2007 ble Automotive-fabrikken etablert her, i 2009kom finanskrisa for fult til industrien, og Lillesand-fabrikken ble lagt ned i slutten av 2010. Alt ble flyttet til Litauen. Fra 2007 var jeg annenhver uke i Lillesand og Litauen, men etter at vi stengte fabrikken i Norge, er jeg fortsatt annenhver uke i Ukmerge, og den andre uka på kontoret i Grimstad, forteller han.

– Hvorfor endte dere opp akkurat i Litauen?

– Representanter fra selskapet var rundt og kikket i de baltiske landene. Slik jeg har forstått det, var det en person i Eksportrådet som ble avgjørende. Vi fikk god hjelp med tilrettelegging her i Litauen.

– Da vi overtok denne industriparken, var det produksjon av skruer, fjærer og treverk. Vi renoverte lokalene. Her har vi store bygningsmasser, god plass, og til sammen over 200 ansatte, sier Karlsen.

I Automotive-fabrikken ser vi noen voldsomme presser:

– Den største maskinen har 1300 tonns pressekraft, og der kan vi ha inn verktøy på 4,5 x 1,5 x 1 meter, på opptil 30 tonn. Det største verktøyet vi har i dag, er 4,4 meter, og veier 22 tonn.

Disse verktøyene skiftes ut i maskinen, alt etter type produkt. Vi har også to presser på 400 tonn, en på 370, og en hurtigpresse på 160 tonn. Disse verktøyene er kostbare å lage, og det kommer også an på hvor komplekst produktet er.

– Blant annet produserer vi nå detaljer styringssystemer til Renault, og disse stilles det tøffe krav til. Vi produserer også detaljer til pedalsystemer. Skal man konkurrere på produkter til bilindustrien, må disse være av utmerket kvalitet. Men pris er også et viktigst sett i konkurranseaspekt.

Stansefabrikken produserer altså mye mer enn skap og postkasser. I tillegg til bilkomponenter lages alt fra små skrueskiver, karosseri for TV-er, Stiga snowracere i enorme mengder, til detaljer til flymotorer. De prøver å ha mest mulig av kompetansen og prosessen i eget hus.

– Stansefabrikken er store på bearbeiding og håndtering av plater og båndstål. Materiale er alt fra aluminium, kobber, messing og stål i ulike varianter. Fabrikkene i Litauen har dyktige og stadig mer selvgående operatører og ingeniører, sier Tedd Raymond Karlsen.

Les mer i Volt nr 7 – 2015

Stansefabrikken _ ute

 

No comments yet.

Legg igjen en kommentar

Laget med Wordpress av Sigrun Norhagen