Topmenu

Vinner kontrakter innen offshore vindkraft

ABB skal levere energieffektive, elektriske fremdriftssystemer til spesialfartøyer for installasjon av vindmøller til havs. Avtalen med Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering gjelder i første omgang to fartøyer, med opsjon på ytterligere ett fartøy som eies og opereres av det tyske energiselskapet RWE Innogy.

Kontraktsverdien for de to første fartøyene er på omlag 30 millioner kroner.
Disse kontraktene er spesielt viktige for oss fordi vi snakker om et marked i vekst, som på sikt kan kompensere noe for svikten i de mer tradisjonelle markedene våre. At vi posisjonerer oss fra starten av i dette relativt nye markedet, viser at teknologien som er brukt i mange år på olje- og gassrelaterte fartøyer, også har blitt lagt merke til av andre aktører i den globale skipsindustrien, sier leder for ABBs marinevirksomhet i Norge, Odd Gunnar Kleppe.

Elektriske fremdriftssystemer er kompakte og har lav vekt sammenliknet med tradisjonelle fremdriftssystemer, noe som betyr mer plass til nyttelast og lavere forbruk av drivstoff. Det innebærer at rederiene kan kutte sine kostnader samtidig som de reduserer utslippene av drivhusgasser.

Første i sitt slag
Installasjonsskipene er blant de første i sitt slag i verden og er bygget for å arbeide med centimeterpresisjon og operere på havdybder på mer enn 40 meter. De skal kunne transportere og installere de aller største vindturbinene på markedet, inklusive fundamentene de skal stå på, også under vanskelige værforhold.

Alle fartøyene skal bygges i Sør-Korea, og levering er planlagt til 2011. RWE Innogy er involvert i bygging av offshore vindkraft både utenfor kysten av Tyskland og Wales.

No comments yet.

Legg igjen en kommentar

Laget med Wordpress av Sigrun Norhagen